Projekt "Wspieranie nauczycieli w doskonaleniu kompetencji" realizowany jest w okresie od 1 sierpnia 2013r. do 31 lipca 2015r.
Realizatorem projektu jest Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1 w Bydgoszczy – prowadzona przez Miasto Bydgoszcz. Projekt realizowany jest w ramach Priorytetu III Projektu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół.
Celem realizacji projektu jest wprowadzenie systemu doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania pracy szkoły/przedszkola.
Do najważniejszych założeń należą:
- prowadzenie doskonalenia nauczycieli zgodnie ze zdiagnozowanymi potrzebami szkoły, obejmujące działaniami cały proces (od diagnozy potrzeb poprzez realizację zaplanowanych form doskonalenia aż po pomoc we wdrażaniu zmian do szkolnej praktyki),
- wspomaganie adresowane do szkoły, nie do poszczególnych osób lub grup (dyrektorzy, nauczyciele) – poprzez doskonalenie nauczycieli całościowo oddziałuje się na szkołę rozumianą jako złożoną organizację,
- wspomaganie wynika z analizy indywidualnej sytuacji szkoły i odpowiada na jej specyficzne problemy (punkt wyjścia to angażująca społeczność szkolną diagnoza potrzeb),
- wspomaganie nauczycieli pomaga szkole w rozwiązywaniu własnych problemów, nie wyręcza jej i nie narzuca rozwiązań (autonomiczna rola szkoły i współtworzenie przez nią wszystkich planów działania),
- pomoc w wykorzystaniu w praktyce szkolnej/przedszkolnej wiedzy i umiejętności nabytych przez nauczycieli w procesie doskonalenia zawodowego,
- lepsze wykorzystanie potencjału różnych placówek systemu oświaty właściwych dla realizacji działań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, informacji pedagogicznej i doskonalenia nauczycieli do zapewnienia kompleksowego wsparcia szkół,
- organizowanie współpracy nauczycieli i dyrektorów różnych szkół/przedszkoli na terenie miasta.
Doskonalenie nauczycieli i wsparcie szkół będzie realizowane w różnych obszarach tematycznych stanowiących zakres przedmiotowy projektów systemowych:
- Jak pomóc uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny?
- Ocenianie kształtujące.
- Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki.
- Uczeń – aktywny uczestnik procesu uczenia się.
- Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły.
- Oferta edukacyjna drogą do właściwej realizacji podstawy programowej.
- Wspieranie pracy wychowawców klas – bezpieczna szkoła.
- Postawy uczniowskie. Jak je kształtować?
- Budowa koncepcji pracy szkoły.
- Praca z uczniem młodszym.
- Praca z uczniem zdolnym.
- Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
- Wykorzystanie TIK na zajęciach edukacyjnych – bezpieczny Internet.
- Projekt edukacyjny w szkole.
- Współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym.
- Rodzice są partnerami szkoły.
- Nauczyciel 45+.
- Szkoła promuje wartość edukacji.
- Doradztwo edukacyjno-zawodowe w szkole.
- Efektywna organizacja pracy zespołów nauczycielskich.
- Współpraca nauczycieli w prowadzeniu procesów edukacyjnych.
- Jak efektywnie wykorzystać wyposażenie i warunki lokalowe szkoły?
- Jak i po co prowadzić ewaluację wewnętrzną?
- Pierwszy/drugi rok pracy dyrektora szkoły.
Każda z placówek biorących udział w projekcie, po przeprowadzonej diagnozie potrzeb objęta będzie doskonaleniem i wsparciem w ramach dwóch z wyżej wymienionych obszarów.
Aktywny udział dyrektora i nauczycieli szkoły obejmować będzie w szczególności:
- zdiagnozowanie potrzeb szkoły oraz przygotowanie Rocznego Planu Wspomagania we współpracy z SORE,
- aktywny udział w spotkaniach, konsultacjach i warsztatach,
- wdrażanie nowych umiejętności i wypracowanych procedur,
- udzielanie informacji zwrotnej,
- udział w podsumowaniu podjętych działań.
Po zbadaniu potrzeb szkoły wybrane zostały cztery różne tematycznie sieci współpracy i samokształcenia:
- "Jak radzić sobie ze szkolną absencją – bezpieczeństwo w szkole"
- "Nauczyciele pracują zespołowo"
- "Jak rozwijać twórcze myślenie uczniów?"
- "Praca z nowoczesnymi technologiami TIK rok I – bezpieczny Internet"